#Operaatioyöperho – analyysi animaationa

#Operaatioyöperho oli minun ja monien avuliaiden hiljan järkkäämä sosiaalisen median koe, jossa testattiin täysin sisällöttömän hashtagin trendauttamista Twitterissä. Käytännössä pyrittiin selvittämään, kuinka paljon Twitterin Trends-listalle pääsyyn vaaditaan Suomessa. Tagi trendasi komeasti ja sain läjän dataa, jota olen nyt tonkinut syysflunssasta toivuttuani.

Ihmisiä lähti kokeeseen mukaan enemmän kuin uskalsin toivoakaan, ja haluan kiittää kaikkia tähän osallistuneita. Mitä enemmän lehdet kirjoittavat somekohuista ja nettiraivoista, sitä tärkeämpää on, että me kukin oikeasti osaamme laittaa ne oikeisiin mittasuhteisiin. Ts. 100 kylähullua netissä meuhkaamassa rintaruokinnasta ei tarkoita sitä, että Suomi olisi raivostunut vauvojen ruokailusta. Vaikka lehden otsikossa niin lukisikin.

Erityiskiitokset somekouluttaja @Zakisome sekä @aninapartanen, joiden kanssa asiaa alunperin mietittiin, plus kiitokset @LasPent ja @SarasvuoJari mukaan leikkiin lähtemisestä.

Työstin #operaatioyöperho-häsän datasta animoidun datavisualisoinnin. Löytyy tuolla alempana.

Kilpailu ei ole järin kovaa

Alla näkyy trendilistalla pyörineiden hashtagien twiittimäärät 30 min välein esitettyinä. #Operaatioyöperho otti varsin kivasti tuulta purjeisiin.

Hashtagien käyrät

Perho hetkeksi sikseen, yksi monista hyvistä puolista kokeessa oli myös se, että se pakotti tarkastelemaan sitäkin, millaisilla määrillä muut hashtagit keikkuivat Trends-listalla. Kilpailu ei varsinaisesti ole kovaa. Enkä ollut ainut, joka oli tuloksesta hivenen huvittunut.

Lyhyt vastaus: Kyllä.

Pidempi vastaus: Todennäköisesti vähempikin riittää suuren osan ajasta, kunhan twiittaamiseen osallistuu laadukkaita profiileja. Tämä testi nimittäin ajoittui iltapäivään, joka on sentään verrattain kilpailtua twiittiaikaa. Kaiken maailman gatet ovat trendailleet hiljaisina hetkinä miten sattuu, kuten totesin aiemmin postauksessa “Mikä trendaa Suomi-Twitterissä”.

Twitterin Trends-listalle kipuaminen ei tämänkokoisessa maassa, tai pikemminkin tällä määrällä aktiivisia twiittajia, vaadi ihmeitä. Veikkaan, että esim. Osuuspankki satojen Twitterissä olevien työntekijöidensä avulla pystyisi käytännössä trendaamaan mitä tahansa ihan milloin haluaa. Se on eri juttu, kannattaako sellaiseen minkään yrityksen ruveta.

Lisäksi on huomioitava, ettei Twitterin algoritmi todennäköisesti ole ihan niin typerä kuin mitä pelkkä graafin tapittaminen antaa ymmärtää. Jos luot 20 hajutonta ja maineetonta munatiliä Twitteriin, tuskin niillä spammaamalla pääsee listoille.

Hashtagin leviäminen animoituna

Blogin ensimmäinen video on täällä. Ei kyllä ole nyt tarjota Tubecon-henkistä meikkivideota, vaan parin minuutin pätkä kommentaatiota ja datapalluroita mallintamassa ihmisten välisen viestinnän muodostumista somealustalla.


Videolla palloina näkyy keskustelijat, nuolet heidän välissään mallintaa vastauksia, nimien mainintoja yms. Maalailin muutaman pallon sinisellä, jotta videolla mainitut henkilöt erottuisi paremmin.

Itse analyysinä, tuosta aika selvästi erottuu tietty kaksijakoisuus; Keskellä on minulle jotakuinkin tuttua porukkaa joka innostui mukaan auttamaan, ja laitamilla enimmäkseen vierasta väkeä, joka liittyi mukaan syystä tai toisesta, tai ihmetteli mistä on kyse. Toki tässä on nyt sellainen pirullisuus, että tämänlaisella sisällöttömällä tagilla trendatessa on aika mahdoton sanoa, ketkä olivat oikeasti ihmeissään ja ketkä juonessa mukana.

Ihmettelijöitä

Opportunistinen markkinointikaveri saattaa haistaa jotain hyötyä tälläisessä trendailussa, sillä tällä tavoitettiin väistämättä vieraampiakin ihmisiä oman sfäärin ulkopuolelta. Tosin tämmöiset pitäisi tapahtua somessa yleensä mielellään melko luonnollisella tavalla, ärsyttämättä porukkaa. Älkää nyt herraisä kukaan ymmärtäkö tätä blogausta minään yllykkeenä alkaa nakuttaa Twitteriin jotain firman aamiasmurotagia kuin konekivääri.

Kiitos lukijoille ja osallistuneille!

 

Timo Kataja Kirjoittaja

Kirjoittaja on digitaalisen palvelukehityksen parissa touhuava bisneksen ja teknologian tulkki, joka vierastaa ylimääräistä digihypeä mutta tykkää pelata Flappy Birdiä.

Viimeisimmät artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *