Super Bowl – Mainokset 2017

Vahtasin maanantaiyönä Super Bowlin. Elämyksestä puuttui jotain tärkeää: Viasatilta näkyi itse peli, mutta ne aidot amerikkalaiset mainokset loistivat poissaolollaan. Ne ovat miljoonatuotantoja, alan hiotuinta huippua. Totta puhuen seitinohuesti vitutti, että Viasatilla näytettiin niiden sijaan jotain jonninjoutavia leffapromoja. Onneksi on internet, sieltähän nämä löytyi.

51. Super Bowlin mainoksia tapittaessani oli tietenkin pakko takoa apinan raivolla omat mielipiteeni näistä tiskiin. Tämän vuoden mainoksia on varjostanut monin paikoin Trumpin kannattajien ilmoittamat tuoteboikotit mainonnan poliittisten sävyjen vuoksi. Tosin trumpetisteilla alkaa kuulemma olla pian niin paljon boikotteja, että ruokakaupassa käyminen tulee olemaan vaikeaa.

Ja nyt mainoksiin. Kaikkia en jaksanut latoa listalle, mutta katsottavaa riittää. Blogauksen lopusta löytyy muuten myös linkki Lady Gagan väliaikaesitykseen. Sekin oli kovasti kiva.

Parhaimmisto

..eli kauniit ja rohkeat, nokkelat ja nohevat. Ne mainokset, jotka säväyttivät tavalla tai toisella.

Intel – Brady Everyday

Suosikkini. Intel mainostaa uutta Intel® 360 Replay -kuvaustekniikkaansa pyörittämällä kameraa jenkkifutaaja Tom Bradyn ympärillä aamun arkisissa askareissa. Tom Brady herää. Tom Brady syö koiran eteen tippuneen pannarin. Lopuksi Tom Brady menee kakalle.

Tämä oli viihdyttävä ja demonstroi itse tuotetta, mikä jostain syystä jää pois monista mainoksista. Ken mainosalan jamppa syyn tietää, hän paljastakoon. Mutta tälle klipille thumbs way, way up.

Airbnb – We accept

Airbnb toivottaa kaikki tervetulleiksi, katsomatta rotuun, ihonväriin tai uskontoon. Selvästi poliittisesti kantaaottava Trumpin viimeaikaisiin matkustuskieltoihin. Ei erityistä kikkailua tai yllätyksellisyyttä, mutta yksinkertaisuudessaan kaunis, ja varma puheenaihe.

Hyundai – A Better Super Bowl

Tässäpä yllättäjä. Yleensä automainokset ovat tylsiä kuin eduskunnan täysistunto, mutta Hyundai teki tämän mainoksen vasta kun peli oli jo käynnissä. Ts. vähän niinkuin lennosta. Jenkkisotilaat yhdistettiin videopuheluilla perheisiinsä pelin aikana. Tunteikas ja siirappinen kuin tunteikas siirappi, mutta liikuttava.

Budweiser – Born The Hard Way

Budweiser kertoo perustajiensa tarinan – tulivat maahanmuuttajina Amerikkaan, kohtasivat ennakkoluuloja, mutta perustivat aitoamerikkalaisen olutmerkin. Nähtävissä samaa kuin Johnny Walkerin kuuluisassa Robert Carlylen kanssa tehdyssä mainoksessa, mutta se ei haittaa – rosoisuus toimii, poliittinen kantaaottavuus antaa spinniä ja mainos on mieleenpainuva.

84 Lumber – The Journey Begins

Super Bowlissa esitettiin tästä vain leikattu versio, mutta linkkaan alkuperäiseen, koska siihen linkattiin SB:n mainoksen lopusta. Se on se versio, joka tarkoitettiin nähtäväksi, ennenkuin joutui sensuurin kynsiin liian poliittisuuden vuoksi.

Kiistanalainen, mielipiteitä jakava ja tunteisiin menevä. Äiti ja lapsi Meksikosta lähtevät taittamaan matkaa USA:aan, mutta eteen on rakennettu muuri. 84 Lumberin käsistään kätevä mies on kuitenkin rakentanut siihen portin, ja toivottaa kaikki menestystä etsivät tervetulleiksi. Tykkäsin!

Bai – Justin Timberlake & Christopher Walken

Walken lausuu karismaattisella äänellä N’Syncin biisiä, Justin Timberlaken tuijottaessa vieressä. What’s not to like? Mainostaa jotain antioksidantti-infuusio-mikälie-mehua. Mainos on silti hyvä.

Kelpo keskisarjaa

..eli keskitason mainoksia. Ei lujasti ihastuta, joskaan ei myöskään vihastuta.

LIFEWTR – Inspiration Drops

Kaksinkertaisen Oscar-voittaja Robert Strombergin ohjaama, 10-kertaisen Grammy-voittajan John Legendin musiikilla höystetty tunnelmoiva pätkä, joka sateenkaaren värejä käyttäen mainostaa.. Pullovettä. Maailman värittömintä ainetta. Mainos on ihan kiva, mutta tuotteeseen istumisen kanssa on vähän niin ja näin.

Coca-Cola – Love Story

Kokis. Amerikkalaisinta amerikkalaisuutta. Mainoksessa kauniit ja nuoret ihmiset juovat kokista, grillaavat, syövät oranssia cheddaria ja valitsevat vanhanmallisesta nuppiradiosta rosoista rokkia. Coca Cola ei taida ikinä muuttua, muttei tarvitsekaan, koska tämä tunnelmointi on jo niin ikonista.

Heineken Light – Money Back

Neil Patrick Harris lupaa rahat takaisin, jos ei kalja maistu. Mikäs tässä, makutakuu 15 sekunnin pätkässä. Yksi monista klipeistä.

Wendy’s – Fresh Beef

Wendy’s kertoo käyttävänsä tuoretta lihaa, mainoksella joka piruilee aika suoraan Other Guyz -ketjun pakastelihoille. Mies föönää pakastekomerossa pihvejä suliksi, “Cold as ice” soi taustalla, iskulause kehottaa olemaan tyytymättä. Idea toimii.

Kia – Hero’s Journey

Melissa McCarthy yrittää pelastaa luonnon ja koko maapallon, mutta sarvikuonot tulee päälle ja jäätiköillä sattuu ikäviä. Yllättävän mukava automainos – it’s hard to be an eco-hero, but it’s easy to drive like one.

Mobile Strike – Arnold’s One Liners

Schwartzengger lataa tiskiin tunnetuimpia sutkauksiaan. Mainostaa kännypeliä. Varsin OK, iso-Arskan naama herätti heti kiinnostuksen.

Amazon Echo – My Girl

Tuo 10 sekunnin mainoksessa Amazon Alexan idean esille. Toimiva lyhyt klippi. Yksi useista Amazon Moments -klipeistä.

H & R Block & IBM Watson – Future

Inspiroiva esittely IBM Watsonista, josta siirrytään kertomaan sen uusista käyttötavoista verojen hoitamisessa H&R Blockin asiantuntijoiden työssä. Kliinisen oloinen, mutta toimiva.

Michelin – I need you

Michelin demoilee renkaidensa tuomaa turvallisuutta arjessa. Sadetta, jarruttelua, tunnetta arjen tavallisista hetkistä. Hyvä, mutta kovin turvallisen oloinen mainos. Mikä kieltämättä lienee se tunne, jota rengasvalmistaja tavoittelikin.

Audi – Daughter

Audi kertoo tasa-arvoisesta työkulttuuristaan. Sinänsä ihan kiva ja tunnelmallinen pätkä, mutta ei tämä kummepia intohimoja itse tuotteesta herätä.

Skittles – Romance

Poika luulee viskovansa ikkunasta nameja tyttöystävän suuhun, mutta siellä on koko perhe ja murtovaraskin suu auki. Leikkii amerikkalaisleffojen ikonisella kohtauksella, jossa poika herättää tyttöä heittelemällä pikkukiviä ikkunanpieleen. Toimiva pikkupätkä, joka saattaa ehkä vedota enemmän kunnon leffaharrastajiin.

Wix – Restaurant

Jason Statham ja Gal Gadot vetää kaikkia turpaan. Sillä välin kokki devaa keittiössä nettisivua Wixin työkalulla, koska se on niin mukaansatempaava. Ihan hauska.

Busch Beer – BUSCHHHH

Halpalaatuisen, kuulemma frat-tyyppien suosiossa olevan kaljan mainos. Kaveri avaa luonnossa tölkin, ja se suhisee pitkään. Eläimet tuijottavat. Menettelee, lähinnä koska oli eläimiä. Eläimet on kivoja. Ilman niitä olisi jo paska.

Google – Google Home

Googlen puheentunnistus-assistentin esittelypätkä. Pyrkii esittämään sen luonnollisena kotielämän jatkumona eikä minään eeppisenä scifi-vehkeenä. Mukiinmenevä.

Squarespace – Calling JohnMalkovich.com

John Malkovich raivoaa puhelimessa parturille, joka on varannut hänen nimeensä perustuvan domainin. Kauppaa SquareSpacen domain-palveluita. Ihan ok. Vaikka julkkisten käytöstä mainoksissa ivaillaankin, on tunnustettava, että kyllä ne ainakin oman huomion kiinnittää. 

Alfa Romeo – Riding Dragons

Paremmin toteutettu automainos kuin Lexuksen jossain tuolla alempana listattu. Tunnelmoiva. Grace, fearless, stay true to who you are, flying, reinvent, jne. Pointsit kuitenkin kotiin ärhäkän moottoriäänen käytöstä. Vähän samanlainen tunnelma kuin Armageddon-leffassa presidentin puheessa.

Tide – Terry Bradshaw

Terryllä on läikkä paidassa juuri ennen Super Bowl -lähetyksen alkua, ja se on paha homma. Pitkällisen pakomatkan jälkeen Terry pääsee pesemään paidan Tide-pesupulverilla. Dunno, tavallaan tykkäsin. Menee nopeasta temmosta hitaaksi istuskeluksi nätisti, luoden vähän kontrastia rytmiin.

T Mobile – Unlimited Moves

Justin Bieberillä on silmälasit. Ja sitten on luolamiehiä ja tanssia. Mainos on menevä, mutta vähän silti tulee sellainen fiilis, että sedät ovat yrittäneet taas myydä nuorisolle, puolionnistuneella tavalla.

Huonoa, huonoa..

..eli huonoa. Viimeinen kategoriamme sisältää tylsää, vaivaannuttavaa, kliseistä tai täysin latteaa mainoskamaa.

Michelob ULTRA – Our Bar

Sporttinen ja aktiivinen nuoriso juo kaljaa. Mainos yrittää kaupata olutta palautusjuomana tai jotain. Premissi on ns. ihan vitun älytön, eikä sisältö ole muuta kuin pomppimista ja kaljan imemistä. Buu.

Lexus – Man and Machine

Automainos sanan kliseisimmässä merkityksessä. Tiedätte millaisia ne tyypillisesti on, ja tämä ei edes yritä tehdä poikkeusta: Myydään autoa kaikella muulla kuin autolla itsellään. Kun ostat tämän auton, sinusta tulee nuori, timmi ja osaat tanssia. Plööh.

Febreze – Halftime

Hmm. Mainoksessa tyypit käy Super Bowlin väliajalla paskalla, ja sitä varten kannattaa tietenkin olla Febreze-hajunsyöjä. Jenkkien isoin urheilujuhla on täällä, mutta haiseeko toiletissasi kaksu? Yritys yhdistää ulostaminen ja sen hajun peittäminen oleellisella tavalla urheilujuhlaan ei nyt vaan sytytä yhtään.

WeatherTech – Tech Team

Tiedättekö ne autojen kumimatot, joihin on tarkoitus kertyä ulkoa mukana kulkeva hiekka ja muu töhnä? Tiesittekö, että niitä mainostetaan erikseen helvetin kovalla rahalla? En minäkään. Tämä mainos naurettavassa eeppisyydessään sai minut epäilemään kapitalismin järkevyyttä. Se on paha.

Mr. Clean – Cleaner of Your Dreams

3D-hahmomies valkoisissa spandexeissa moppaa lattiaa ja viettelee. Ilmeisesti halutaan viestittää, että siivoava ihminen on eroottinen. Ainoaksi ongelmaksi jää, ettei mainoksessa ollut mitään eroottista. Ahdistava. Jos joku miehistä kiinnostunut sattuu katsomaan tuon, ilmoitelkaa tihkuiko spandex-moppijäbä teistä erotiikkaa. Vaikea kuvitella.

World of Tanks – Teensy House Buyers

Tankki ajaa yllättäen talon päälle kiinteistökauppoja hierovan parin tuijottaessa. Ei muuta jujua kuin pyytämättä ja yllärinä pytingin kumoon puskeva tankki. Aika lame. Toisessa versiossa tankki ajaa olohuoneeseen, ja se oli vielä laimeampi.

American Petroleum Institute – Power Past

Tyypillisen corporate-esittelyfilmin oloinen pätkä, jossa esitellään mihin kaikkeen öljyä käytetään. Tylsää.

Sprint – No Need for Extreme Measures

Mies feikkaa kuolemansa tuhoamalla autonsa, koska on solminut määräaikaisen kännykkäliittymäsopimuksen. Sauvakävelijä opastaa, ettei olisi tarvinnut, kun Sprint tarjoaa vaihtoehtoja. Tylsää. Suunnilleen yhtä tylsää, kuin kotimaisillakin operaattoreilla. Aina tallustelee joku viisastelija tilanteeseen paikalle selittämään kännykkäliittymistä.

Turbotax – Humpty Hospital

Humpty Dumpty -tarinaan perustuva mainos. Kauhuelokuvasta karanneen näköinen rikkinäinen muna haluaa ilmoittaa verotukseen lääkärikuluja, koska on rikkonut itsensä, ja Turbotax auttaa. Oikeasti, tuo muna on ihan jäätävän näköinen. Ei jatkoon. Lapset saa painajaisia.

GoDaddy – The Internet Wants You

Internet personifikoituu mieheksi, joka kuuntelee avoautossa Never Gonna Give You Uppia. Mainostaa GoDaddyn kotisivupalvelua. Ideasta olisi saanut revittyä enemmän vaikka mitä, nyt jää laimeaksi tyngäksi.

Honda – Yearbooks

Puhuva vuosikirja täynnä julkkiksia kertoo elämästä.. Ja tämä on automainos. Tässä on vuosikirja ja puhuvia päitä, joten osta citymaasturi. Kuvien editointi saa naamat näyttämään tuhnuisilta, ja mainos on muutenkin aika blääh.

Avocados from Mexico

Mainos avokadojen hyvistä rasvoista. Kultti yrittää pitää avokadojen terveysvaikutukset salassa ja tunkee lopuksi maissilastuja ja guacamolea naamariin. Kulunut idea, taisi olla jo Lucky Charms -menninkäinen samalla asialla vuosikymmeniä sitten.

Buick – Not So Pee Wee Football

Kun aikuinen sanoo autosta “If that’s a Buick, my kid’s Cam Newton”, lapsi muuttuu Cam Newtoniksi. Lopussa on pakko saada yksi nätti nainen mukaan. Ihan jäätävän korni esitys perinteisillä taikasauva-äänieffekteillä höystettynä. Luulin, että näiden tekeminen jätettiin 90-luvulle. Vaivaannuttavan huono. Paskaa. Buu.

Wonderful Pistachios – Ernie Gets Physical

Puhuva norsu syö pähkinöitä. Ei sitten mitään muuta keksitä pähkinöistä, kuin että norsu tykkää niistä.

Key Bank – Looking for More

Geneerisin mainosfilmi koko listalla. Rewards points, lässytilää. Ei mitään uutta kulmaa mihinkään. Persoonaton, munaton. Kyseenalaistan sen kaverin mielenterveyden, jonka mielestä tämäntasoinen klippi kannatti laittaa TV-historian kalleimmin hinnoiteltuihin mainosslotteihin. Listan huonoin, täysi paska. 

Huh – mutta oli ne hienoja

Nyt on mainoksia tapitettu ainakin vuoden tarpeisiin. Joku saattaa ihmetellä, miksi kukaan jaksaa erikseen alkaa näitä katsoa. No, sitähän on väitetty, että mainonta on 21. vuosisadan todellisinta taidetta. En tiedä menisinkö ihan noin pitkälle, mutta jotain perää siinä on. Ei käy kieltäminen, että Super Bowlin mainokset ovat luovan alan huippujen taistelutannerta.

Täältä löytyy se Lady Gagan väliaikaesitys, jonka blogauksen alussa lupasin. Knoppitietona mainittakoon, että kohtaus jossa kymmenet dronet muodostavat USA:n lippua taivaalle, oli kuvattu salakavalasti etukäteen. Kuulemma paikallinen ilmailuvirasto ei ihastuisi siitä, jos komppania lentorobotteja tekisi akrobatiaa tuhansien ihmisten yleisön päiden yläpuolella. Ihme byroslaviaa. ■

Timo Kataja Kirjoittaja

Kirjoittaja on digitaalisen palvelukehityksen parissa touhuava bisneksen ja teknologian tulkki, joka vierastaa ylimääräistä digihypeä mutta tykkää pelata Flappy Birdiä.

Viimeisimmät artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *