Yksinäisen kampanjasaitin laulu

Suunnilleen kerran parissa kuukaudessa yksi tai toinen digituotantojen parissa puuhasteleva alihankkija ehdottaa, että jonkun tietyn viestinnällisen tarpeen kattamiseksi rakennetaan erillinen kampanjasaitti, sen sijaan että aihetta käsittelvä sisältö ympättäisiin firman emosaitille. Nykyään päästän lähes aina syvän huokauksen ehdotukseen törmätessäni. Syitä näiden erillisten saittien rakentelun ehdottelulle on kaksi:

  1. Monien firmojen saitit on aika hirveitä, myönnetään. Elementtihelvettejä, joissa viewportista jää itse sisällölle tilaa kolmasosa, ja ulkoasun päivittäminen on muutenkin 4 vuotta myöhässä.
  2. Digitaalisia produktioita tekevät firmat tykkäävät erikseen toteutettavista saiteista. Niissä on tekemistä. Sivupohjien visuaalinen suunnittelu ja koosto, kaiken tekemisen rinnalla juokseva projektinhallinta, domainin hankinta, ties mitä. Ts. kapitalistisesti kunnioitettava perussyy: “Siitä saa enemmän fyffeä.”

Jos tätä sattuu joku yllämainitun tyyppisen digiproduktiofirman tyyppi lukemaan, hän jo henkisesti valmistautuu älähtämään “Hei, kolmas syy! Erilliset kampanjasaitit konvertoivat asiakkaita paremmin!” Olisi kiva jos näin olisi, mutta tuo ei ole mikään lähtökohtaisesti pätevä nyrkkisääntö. Ellei tuota väitettä ole AB-testattu tilanteessa jossa sisältö ja toiminnallisuus on toteutettu sekä kampanjasaitille että osaksi emosaittia vertailukelpoisesti, tuo on tuulesta temmattu olettamus. Sattumoisin itse olen testaillut, ja ero konversioasteessa on olematon. Tiedän kyllä, että joskus vuonna 2005 tuota erillisten kampanjasaittien konversiolegendaa blogeissa hoettiin ja tarina jäi elämään alalle. Valitettavasti.

Se mikä näissä erillisissä kampanjasaiteissa oikeasti on aika ikävää on se, että niille on pakko ajaa kävijöitä rahalla, koska muuten juuri kukaan ei sinne löydä. Tietyn ajan käytetään maksettua mainontaa, jolla ohjataan ihmisiä saitille. Kun maksettu mainonta lopetetaan, saitti kuolee kuin seinään. On rakennettu hintava haamu.

Jos olette niin onnellisessa tilanteessa että teillä on eri firmasta (tai mikä parasta, omasta firmasta) käytettävissä jonkinsortin SEO-asiantuntemusta, kannattaa ehkä kysyä heiltäkin mielipidettä erillisten saittien pystyttelyn järkevyydestä. Osaan ennustaa vastauksen.

Pistetään kuntoon ne firmojen emosaitit, niin tätäkään ongelmaa ei ole. Yleensä ratkaisuksi riittää kampanjakäyttöön blankko sivutemplate, jolta on revitty ylimääräiset elementit irti. Oma luottowebdeveni laskutti tuollaisesta sivupohjasta kaksi tuntia työtä. Se on aika vähän siihen nähden että se on ollut jatkuvassa käytössä aina kun jotain hienompaa visuaalista kikkailua on haluttu toteuttaa.

Oh btw – tiedän, että joissain hyvin erityisissä tapauksissa erillisen kampanjasaitin käyttö on ihan perusteltua. Ne tilanteet ovat harvinaisuuksia. Jutun juoni on vähän siinä, että erillisen kampanjasaitin käytön nimenomaan pitäisi olla perusteltua, eikä mikään myyteillä perusteltu lähtökohta, josta saadaan euromääräistä hyötyä vain saitin toteutuksesta vastaavan firman taskuun.

Viimeisimmät artikkelit

Timo Kataja Kirjoittanut:

Kirjoittaja on digitaalisen palvelukehityksen parissa touhuava bisneksen ja teknologian tulkki, joka vierastaa ylimääräistä digihypeä mutta tykkää pelata Flappy Birdiä.

Jätä ensimmäinen kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *