#PepsiGate – Pepsin ikoninen mainos vihjeettömyydelle

Mikä Pepsin tuoreessa mainosvideossa meni pieleen? Aika penteleen moni asia. Teille, jotka olette jotenkin välttyneet tältä uutiselta: Pepsi teki hiljattain Kendall Jennerin kanssa mainosvideon, jonka ilmeisesti oli tarkoitus vedota nuorisoon, mutta joka sen sijaan osoitti Pepsin olevan jokseenkin täysin ulapalla nuorison asenteista ja USA:n yhteiskunnallisista ongelmista.

Pepsin aikomus oli kait luoda uudelleen hippiaikakaudelta Coca Colan kuuluisa ja sympaattinen mainosfilmi “I’d like to buy the world a Coke. Sen sijaan luotiin pahimmanlaatuinen vaivaannuttava ja kontekstisokea monumentti yritysten vihjeettömyydelle yhteiskunnallisista asenteista ja ilmiöistä.

Kyseinen Pepsin mainospätkä löytyy tästä:

Vohoi paska. Jos etsit malliesimerkkiä siitä, miltä se näyttää kun yritys ei ymmärrä ympäröivää yhteiskuntaansa, tämä on se. Käyn seuraavaksi läpi, mikä mätti.

Miljonääri vie poliisille Pepsiä, mielenosoittajat iloitsevat

Okei, katsotaanpa. Alussa on etninen kaveri soittamassa selloa katolla. Samaan aikaan nainen hijabissa tuskailee ottamiensa valokuvien kanssa. Mainostiimi on varmaan ottanut kisan siitä, paljonko etnisyyttä ja urbaaniutta saadaan tungettua minuuttiin. Valokuvausta ja päähuiveja ja sello katolla.

Samaan aikaan kadulla kulkee maailmanhistorian iloisimman näköinen mielenosoitus. Väki nauraa ja tanssii. “Join the conversation”, lukee kyltissä. On myös lyhyt rap-esitys väliohjelmana. Miekkari muistuttaa erehdyttävästi katujuhlia. Taustalla olevissa kahviloissa juodaan Pepsiä ja katsellaan mielenosoittajia ilahtuneina. Näen miltei sieluni silmin tätimäisen Whatsapp-viestin “Ai kun kiva nuoret puuhaa tälläistä hauskaa mielenosoitus juttua tänään! :))”

Seuraavaksi Kendall Jenner, amerikkalainen huippumalli ja monimiljonääri, astahtelee mielenosoittajien sekaan suoraan muotikuvauksestaan, kiskoen samalla dramaattisesti blondin peruukin päästään. Kendall hakee oman tölkin ilmaiseksi mielenosoituksessa jaettavaa Pepsiä, saa muilta iloisia päännyökkäyksiä ja fistbumppaa tölkki kädessä jotakuta. Jestas, että mielenosoittaminen on hauska harrastus! Olisikohan jossain vielä metrilakukauppias?

Maailman hauskin mielenosoitus
Epäilemättä maailman hauskin mielenosoitus. Peukuttamista, aplodeja ja limpparia!

Sitten tulee rosoa. Kuvaan ajelehtii miekkarikuvaston vakiokalustoa, nimittäin yrmeä rivi poliiseja seisomassa mielenosoittajien tiellä. Mutta ei hätää! Miljonääri-Jenner vie rivistössä seisovalle poliisille Pepsiä. Tietenkin. Jenner ojentaa tölkin poliisille, hijabiin pukeutunut nainen ottaa täydellisen valokuvan hymyillen täydellisellä hammasrivistöllä. Tärkeintä mielenosoituksissa on saada kivoja kuvia.

Koko mielenosoitus innostuu mielettömiin suosionosoituksiin Kendall Jennerin pepsinojennukselle ja kaikki riemuitsevat! Rasismia ei ole enää, poliisiväkivalta on kadonnut, köyhyys on loppunut! \o/ Kiitos, Pepsi!

Miljonääri-Jenner astelee lopussa itsevarmasti mielenosoittajien kanssa kohti kameraa, ruutuun ilmestyy teksti “Live Bolder. Live Louder. Live for Now.” Yhteiskunnalliset ongelmat ovat asennekysymys.

Ikonisin mainos ikinä.. mainostajien vihjeettömyydelle

Ikonisin ja kämäisin mainosmiesten yritys hyödyntää nuorisokulttuuria ikinä, sanoisin. Samaan aikaan kun jenkeissä on tuskasteltu poliisiväkivallan ja yhteiskunnallisen eriarvoistumisen kanssa ja osoitettu mieltä niitä vastaan, monikansallinen limpparifirma yrittää ratsastaa mielenosoituskuvastolla mainonnassaan. Voihan myskihärän kankkukarvat, etten paremmin sano.

Tässä filkassa on ikäänkuin oletettu, että nuoret menevät mielenosoituksiin ihan vaan lystissä harrastusmielessä. Että niihin osallistutaan, koska mielenosoitus on tietynlainen kiva katujuhla, jossa juodaan Pepsiä, syödään hodareita, katsellaan tanssiesityksiä ja “joinataan the conversation”. Mielenosoittaminen on tulkittu nykynuorisolle joksikin hot joogaan ja sauvakävelyyn rinnastuvaksi aktiviteetiksi.

Live Bolder
Live Dumber.

Täysin tutkasta ohi on mainostajilta mennyt “Black lives matter”, jossa protestoitiin poliisiväkivaltaa ja ennakkoluuloja vastaan, tai “Occupy Wall Street”, jossa protestoitiin varallisuuden ylenmääräistä kasautumista ja pankkien vastuuttomuuksia vastaan. Aiheista sinänsä voi tietenkin olla monenlaisia mielipiteitä, mutta yritys hyödyntää noita ilmiöitä yhden kapitalismin tunnetuimman symbolin markkinoinnissa tuntuu kyllä joko tyhmältä tai tahallisen itsetuhoiselta.

Minua sinänsä kiinnostaisi tietää, monestako sensuurista tämä on mennyt Pepsillä läpi ilman että kukaan huomasi ennakkoon pohtia näitä aiheita. Kyynikko voi aina väittää, että Pepsi yrittikin juuri luoda paheksunnan myötä tälläistä viraali-ilmiötä ja saada siten näkyvyyttä, mutta aika paskalta idealta sekin kuulostaa.

Join tätä tekstiä kirjoittaessani Coca Colaa. Enkä taida olla vaihtamassakaan ihan pian. ■

Viimeisimmät artikkelit

Timo Kataja Kirjoittanut:

Kirjoittaja on digitaalisen palvelukehityksen parissa touhuava bisneksen ja teknologian tulkki, joka vierastaa ylimääräistä digihypeä mutta tykkää pelata Flappy Birdiä.

4 kommenttia

  1. 08.04.2017
    Vastaa

    Todella mielenkiintoisesta aiheesta kirjoitat, ja vieläpä onnistuneesti. Toit hyviä pointteja esiin ja huomioit hyvin mainoksen yksityiskohdat. Toivon, että kirjoituksesi saavuttaisi laajemman yleisön. Tässä ollaan tärkeiden asioiden äärellä!

    • Timo Kataja
      08.04.2017
      Vastaa

      Kiitos Venla paljon 🙂

  2. Norsu
    13.04.2017
    Vastaa

    Voi kun olisi maailma sellainen, että aina ei loukkaannuttaisi jostain. Itse ”ymmärsin” että mitä ”vikaa” videossa oli, vasta kuin luin tekstisi. Rasismia ja eriarvoisuutta aiheuttaa maailmassa kaksi ryhmää: rasistit ja anti-rasistit. Rasistit harjoittavat rasismia, ja anti-rasistit etsivät rasismia kaikesta mahdollisesta.

    • Timo Kataja
      13.04.2017
      Vastaa

      Hmnii. Tuossahan yleisesti ottaen pahastuttiin yhteiskunnallisia epäkohtia vastustavien mielenosoitusten käyttämisestä limpparinmyynnin mainonnassa, vaikka näköjään olitkin ”ymmärtänyt” jotain muuta. Melko reippaan logiikkaloikan vedät väittäessäsi, että Pepsigatessa kyseessä olisi ollut joku tarkoituksellinen rasismin etsiminen, kun enpä minäkään en kyseistä mainosvideota rasismista syyttänyt.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *